ראיון עם אפחד

היי קוראות , היי קוראים.

ערב חג שמח, או איך שלא יקראו לזה?

איך אצלכם? הכל בשליטה?

שום דבר לא בשליטה? איך שלא יהיה זו התקדמות. אם הגעתם עד לפה, התקדמתם.

קיצר, באחד מהבלוגים , הציע איזה מישהו ש"מקור ראשון" יעשו איתי ראיון.

זה היה רעיון די חביב , רק שמהכרותי עם הנפשות הפועלות , הם ישמחו לעשות ראיון עם דנה אינטרנשיונל לפני שיחשבו לראיין אותי. איפה אני ואיפה הם, באמת.

מצד שני, אמרתי לעצמי , שאולי אני אוכל לנצל את המומנטום ולראיין את עצמי, ככה במסגרת המסורת המפוארת של ראיונות לכבוד ראש השנה , ואולי אני אצליח להפתיע את עצמי במשהו.

אז בואו ונתחיל.

נתחיל בזה שעכשיו ערב ראש השנה, איך זה לסיים שנה? איך זה להתחיל שנה?

כל המושג הזה של שנה חדשה הוא סוג של הונאה, אני לא אומר שהזמן הזה אינו משמעותי , אבל שום דבר לא מתחיל היום ושום דבר לא הסתיים אתמול.

אתה אומר שהיום הזה משמעותי, מה המשמעות שלו מעבר לעניין הזה של השינוי בתאריך?

קודם כל שנת השמיטה נגמרת….

אתה סותר את עצמך, הרגע אמרת ששום דבר לא מתחיל ושום דבר לא נגמר.

אני מתכוון לשתול עץ , ואני לא רוצה לתת למישהו סיבה לעקור אותו או לטעון שהפירות שלו אסורים בהנאה.

אתה מתחמק

אני יודע. זה בכוונה. כדי להבין מה קורה בראש השנה, אנחנו צריכים לאמץ את המודל הבודהיסטי שמדבר על יקום שמתכווץ ומתרחב במחזוריות.

אם אני לא טועה המחזור הבודהיסטי הוא שמונים אלף שנים

גם מחזור של שמונים אלף שנים, יכול להיות מורכב מהתאבכויות בונות של מחזורים קצרים יותר.

זו תשובה יותר מדי אינטליגנטית בשבילי. אתה בכלל מאמין במחזור הבודהיסטי בן שמונים אלף השנים?

לא.

גם הבודהיסטים לא מאמינים בו.

זה אולי היתרון החשוב שיש לבודהיסטים על היהודים הדתיים. כשמישהו צץ עם איזה ציטוט דבילי מתקופת הברזל, לא רצים לעשות מהציטוט הזה הלכה לדורות. הנה קח לדוגמא את אמבן, שהיה מלומד בודהיסטי דגול, הוא טען שבודהא דומה למוכר מאפים שדוחף ללקחותיו כעכים לתוך הגרון עד שהם נחנקים.

הנה הצלחת ללכלך על היהדות. זה מה שאתה מתכוון לעשות גם בשנה החדשה?

אם ירצה השם. גאולתה של היהדות תתחיל כשכל האנשים האלו יפסיקו להתייחס אליה בכזו רצינות.

אם כבר דיברת על גאולה, אתה בוודאי יודע שבשבועות האחרונים הרבה רבנים מדברים על המשיח שמתכוון להגיע והפעם מדובר גם ברבנים שבדרך כלל נמנעים להתייחס לאחרית הימים.

האמת שהפעם מדובר גם ברבנים שלא מתייחסים לכלום , אלא תמיד מצוטטים על ידי גורמים אינטרסנטים. בכל מקרה , ידוע מה שרבי נחמן מברסלב אמר על הגאולה. כל פעם שיכריזו על תאריך, הוא לא יתממש.

אל תתנדנד לי על רבי נחמן מברסלב. ישנם מחקרים מדעיים שמוכיחים שהציטוטים של רבי נחמן מצונזרים באופן מגמתי. אני בטוח שהקוראים ירצו לדעת מה דעתך על הרעיון של הגאולה המתקרבת? אתה מריח משהו באוויר?

האמת היא שהעולם לא ראוי לגאולה.

אמר ולא יסף?

היום תורת הכאו ס מסייעת לנו להבין את המנגנון התיאולוגי של הגאולה. ישנה רמה מסויימת של אנרגיה שצריכה להצטבר , עד שכל המערכת מסתדרת בצורה גבוהה יותר. אם אנחנו מסתכלים על העולם, אנחנו רואים מצד אחד הצטברויות כאלו של אנרגיה , לדוגמא בדמות האייפון 6 פלוס שהוא כמעט בסדר גודל של תחיית המתים. מצד שני אנחנו רואים תופעות אחרות, של הקצנה, של בערות ושל אלימות. אנשים רעים מאוד מקבלים יותר מדי כוח. אנחנו כל הזמן רואים שהמין האנושי מנסה לבנות לעצמו נתיב אל תוך עתיד הגיוני יותר ונאור יותר ובאותה עת אנחנו רואים להקות של באראקודות אנושיות שמנסות לדרדר אותנו בחזרה אל החייתיות.

האם הקבלה אינה מלמדת אותנו שסוף הטוב לנצח?

כן. אבל כמו שאצל הבודהיסטים בנו מחזור קיומי של שמונים אלף שנה, גם המקובלים זרקו את אחרית הימים לעתיד מספיק רחוק כדי שלא יצטרכו להתחייב על תאריך שבו "הטוב" ינצח.

סוף האלף השישי לא כל כך רחוק מאיתנו.

גם כשהוא יגיע יהיה אפשר לטעון שהוא למעשה לא התאריך הקובע.

זה מה שיקרה?

בקצב הזה כן. ישנו פתגם אוקראיני שטוען שככל שדברים משתנים, כך הם נשארים אותו הדבר.

מעניין אותי לאיזה הישגים דגולים הגיעו האוקראינים ביחד עם כל הפתגמים שלהם.

לפחות הם מתחתנים עם אוקראיניות. אתה מדבר כל הזמן על הקוראים של הבלוג הזה , למרות שלפי מדד הצפיות אין לו ממש אוכלוסיית קוראים.

אני שואל את השאלות , אבל יש לי תשובה בשבילך. גם במיזמים אחרים שלך התחלת בקטן ובסופו של דבר זכית לתהודה בכלל לא מבוטלת. לאלפי צפיות ולאלפי תגובות. אין סיבה שבגלל ההתחלה הצנועה הזו , תתעלם מאלפי גולשים שעשויים להגיע לבלוג הזה בעוד חצי שנה.

נכון,

בוא נדבר על התחלות , אם אנחנו כבר בראש השנה. אומרים שכל ההתחלות קשות, זה לא נכון.

זה באמת לא נכון?

לא נכון בכלל. יש התחלות קלות ויש התחלות קשות , אבל מה שנכון הוא שכל ההתחלות קטנות ביחס למה שכבר קיים. אני אתן לך דוגמא. אילו הייתי הבן של חיים יבין או הבת של יוסי שריד כבה היו מראיינים אותו לרדיו וגם ל"מקור ראשון" וגם ל"מעריב" , אבל זה לא היה בזכותי, אני הייתי נשאר קטן, אבל מה שהיה לפני , אותם הורים ידועים ומפורסמים שנניח שהיו לי, הם היו הקובעים האמיתיים של המעמד שלי. אותו דבר לגבי ראש השנה. גם אם ישנה כאן התחלה של מחזור, הרי ההשפעה של ההתחלה הזו על המציאות , היא זניחה ביחס למציאות של המחזור הקודם, לכל המטענים שנשארו לכל האינרציה שמתגלגלת. אנשים רוצים התחלה חדשה והתחלה חדשה הם יכולים לקבל, אבל היא תהיה חסרת משמעות, כל זמן שהעבר שלהם לא סיים להשפיע עליהם.

מצחיק אותי לשמוע שאתה מכנה את עצמך "קטן".

כל קטן עשוי להתנחם בכך שישנם קטנים ממנו, אבל תן לי להשאר רציני כאן לרגע קט. ישנו הסרט הזה "ילדים קטנים" בו קייט וינסליט הולכת ראש בראש מול ג'ניפר קונלי ובסוף הסרט אומרים שם משפט כזה "הכל יכול להסתדר בעתיד, אבל גם העתיד צריך להתחיל מתישהו."

משפט מגעיל

הוא מתאר את החיים שלנו בצורה מדוייקת. אנחנו לא מסוגלים להשאיר את העבר מאחורינו , לא מבחינה פיזית ולא מבחינה פסיכולגית. בגלל זה נראה שהעתיד אף פעם לא מגיע.

ומה הפיתרון?

הפיתרון הוא להפסיק לצפות לאיזו גאולה שתגאל אותנו מההשלכות של העבר שלנו. זה לא הולך לקרות.

ומה לגבי האייפון 6 פלוס?

זאת יכולה להיות התחלה מצויינת. מי שהיום משאיר את הגלאקסי מאחוריו, משאיר הרבה מאוד.

נסיים בנימה אופטימית?

כן לעזאזל. מגיע לנו עתיד טוב יותר, מגיע לנו אפילו עבר טוב יותר.

שנה טובה שתהיה

 

 

פורסם ב-13 בספטמבר 2015,ב-קבלה. סמן בסימניה את קישור ישיר. השארת תגובה.

להשאיר תגובה

