עוד לפני אלוהים

אם יש בעולם משהו שאני שונא , זה מתלהבים.
אולי חוץ מאוהדים של הפועל תל אביב, שם התלהבות זה דבר לגיטימי.
בעיקר אני שונא מתלהבים מסוג זכר, אצל בחורות, התלהבות זה יכול להיות דבר חמוד.
אם כי לא תמיד.
אבל מתלהבים גברים, במיוחד צעירים, זו תופעה לגמרי מגעילה בעיני.
אני גם יודע למה אני נגעל מהם, כי הייתי בפונה ושם מלמדים אותך מה המקור של הרגשות.
נגיד אצלי, בגלל שאני בתת מודע , דווקא רוצא להשתולל ולהתפרע , אבל אין לי הזדמנות לעשות את זה כמו שצריך , אז ברגע שאני רואה מתלהבים, זה גורם לאנרגיות המודחקות אצלי להלחץ ונוצר מין אפקט כזה של גועל ודחיה.

זו המשמעות מאחורי הביטוי "כל הפוסל במומו פוסל" , כי ייתכן מאוד שאילו לא היו בי אותן נטיות של התפרעות , לא הייתי מוצא פסול בכל המתלהבים המעצבנים האלו.

עם כל זה ועם כל הכבוד לפונה, אני סבור שאני לא לבד בסלידתי מהמתלהבים, יש לי בעניין בעלי ברית חשובים כמו הכותב של פרשת השבוע שעבר, להלן פרשת נוח.

תראו בבקשה מה כתוב לנו בספר בראשית פרק ט'

וַיִּהְיוּ בְנֵי נֹחַ הַיֹּצְאִים מִן הַתֵּבָה: שֵׁם וְחָם וָיָפֶת. וְחָם הוּא אֲבִי כְנָעַן. . …. וַיֹּאמֶר: "אָרוּר כְּנָעַן, עֶבֶד עֲבָדִים יִהְיֶה לְאֶחָיו". וַיֹּאמֶר: "בָּרוּךְ יְהֹוָה אֱלֹהֵי שֵׁם, וִיהִי כְנַעַן עֶבֶד לָמוֹ. כז יַפְתְּ אֱלֹהִים לְיֶפֶת וְיִשְׁכֹּן בְּאָהֳלֵי שֵׁם, וִיהִי כְנַעַן עֶבֶד לָמוֹ".

בואו נסתכל לרגע על הפסוק הראשון, למה כתוב חָם הוּא אֲבִי כְנָעַן?
לא כתוב "ושם הוא אבי ארפכשד" לא כתוב "יפת הוא אבי גומר", ממש לא כתוב.
למה דווקא היה צורך להזכיר את כנען, בנו של חם?

x1952-83, Shem, Ham and Japeth, Artist: Tissot, Photographer: John Parnell, Photo © The Jewish Museum, New York

x1952-83, Shem, Ham and Japeth, Artist: Tissot, Photographer: John Parnell, Photo © The Jewish Museum, New York

אז ככה,
שלושת בניו של נוח מיצגים שלושה כוחות בנפש .

שם – הוא מייצג את השכל , את המידע , את המחשבה. מוקדם יותר בספר בראשית , מציינים שאדם הראשון נתן שמות לכל החיות

וַיִּצֶר יְהוָה אֱלֹהִים מִן הָאֲדָמָה כָּל חַיַּת הַשָּׂדֶה וְאֵת כָּל עוֹף הַשָּׁמַיִם וַיָּבֵא אֶל הָאָדָם לִרְאוֹת מַה יִּקְרָא לוֹ וְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָא לוֹ הָאָדָם נֶפֶשׁ חַיָּה הוּא שְׁמוֹ.

אז מהבחינה הזו שם הוא הממשיך של האדם הראשון , הוא איש התבונה, המדען , הפילוסוף.

מי הוא יפת?
אנחנו רגילים לחשוב על יפת שהוא מתאר יופי או הבנה ביופי אבל למעשה, יפת הוא הרבה יותר מזה.
יפת מייצג את היופי הפנימי והחיצוני גם יחד, זאת אומרת יפת מייצג את האצילות , את המידות הטובות , את הנדיבות , את הגבורה , את המוסר.
כן, יופי ומוסר הולכים יופי ביחד, תשאלו את לורה אינגלס.

אז זה יפת , הגיבור , האציל הנדיב ומקודם היה לנו שם , המדען, הפילוסוף.

מי נשאר לנו?
חם.
מה מייצג חם?
חם מייצג את הרגשות , כעס , שנאה, קנאה, תאווה .


אלו נחשבים לרגשות שליליים , אבל חם גם מיצג רגשות חיובים כמו התלהבות , כמו שמחה, זה חם, הוא חם. אדם חמים ולבבי.

אז למה באמת מוזכר בפסוק כנען?

ניזכר בתחילת פרשת נוח, בראשית פרק ו' פסוק יג

וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְנֹחַ קֵץ כָּל בָּשָׂר בָּא לְפָנַי כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס מִפְּנֵיהֶם וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם אֶת הָאָרֶץ.

מה למעשה אומר כאן אלוהים.
הוא לא אומר שהוא רוצה להרוס את העולם, הוא אומר שהעולם הגיע לסופו. זה כמו בסרט "בחזרה למחר" שמה ג'ורג' קלוני ממציא מתקן שמנבא מתי יגיע קץ העולם.

ככה גם אצל נח.
המבול מגיע כשהעולם לא יכול להתקיים יותר. הוא כל כך מושחת עד שהוא חייב להתחסל.

שימו לב,
מה שטוענים בסרט "בחזרה למחר" , זה שהמתקן שמנבא את חורבן העולם , הוא לא מתקן אינרטי. הוא נראה כאילו הוא מספק אינפורמציה יבשה, אבל למעשה הוא מייצר נבואה שמגשימה את עצמה.
זה גם מה שרש"י טוען שקורה אצל נוח

אף נח מקטני אמנה היה, מאמין ואינו מאמין שיבוא המבול

אז למה נוח, צדיק הדור לא האמין? הרב אלכסנדר קנפלר הסביר לי פעם שנוח לא האמין דוקא בגלל שהיה צדיק, כיוון שהוא הסיק שאם הוא יאמין במבול, האמונה שלו תיצור את המציאות והוא לא רצה ליצור אותה.
זה בדיוק כמו בסרט שהזכרנו , האמונה יוצרת מציאות , הנבואה יוצרת מציאות.

אבל זה לא קשור לעניננו.
"קץ כל בשר" – סוף העולם הגיע.
מה הגימטריה של "קץ" ? 190, בדיוק כמו הגימטריה של "כנען".
מדהים.

אז הסופר שכותב לנו את פרשת נוח , מה הוא לצעשה אומר לנו?
הוא אומר לנו שאנחנו יכולים להתפעל כמה שאנחנו רוצים מתכונותיו של חם. הוא לבבי, הוא שמח, הוא עממי , הוא מתלהב , הכל נכון , אבל מה שיוצא ממנו זה "כנען" – חורבן העולם.
לכן חזרתי ואמרתי, לא סתם אני שונא מתלהבים. יש לי על מי לסמוך.

טוב, דיברנו על פרשת השבוע שעבר ומה עם פרשת השבוע הזה?

בפרשת השבוע הזה, עובדים עלינו.

איך היא מתחילה?

וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ…. וַיֵּצְאוּ לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ אַרְצָה כְּנָעַן

אלוהים אומר לאברם ללכת לאיזו ארץ ואברהם כמובן מציית לאלוהים ואז אלוהים מביא אותו לארץ כנען, הארץ המובטחת.
נכון?
ממש לא.

שימו לב מה כתוב כמה פסוקים קודם, בסוף פרשת נוח

וַיִּקַּח תֶּרַח אֶת אַבְרָם בְּנוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן הָרָן בֶּן בְּנוֹ וְאֵת שָׂרַי כַּלָּתוֹ אֵשֶׁת אַבְרָם בְּנוֹ וַיֵּצְאוּ אִתָּם מֵאוּר כַּשְׂדִּים לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן

אתם מבינים מה כתוב כאן?
הרבה לפני אלוהים , שנים לפני שאלוהים מתגלה לאברהם , תרח לוקח אבא של אברהם לוקח את המשפחה שלו מאור כשדים ומתחיל לנוע לכיוון ארץ כנען.
תרח לא היה צדיק, תרח לא היה מאמין , תרח היה עובד אלילים ואף על פי כן , הוא התכוון להגיע לכנען, הוא כבר יצא לדרך.
האם אברהם היה צריך להודות לאלוהים על זה שהוא בסך הכל שיחזר את תוכנית ההגירה המקורית של תרח?

ברור שהוא היה צריך להודות לאלוהים , הרי אלוהים נתן לו את הארץ.

כן , ברור, אלוהים נתן לו , אבל בשביל כל דבר הוא היה צריך לשלם. זה כמו הזמנות למסיבות שאני מקבל בספאם , תגיע תגיע , אבל תשלם שלוש מאות שמונים שקל בכניסה.

יאללה, שבת שלום, שבוע טוב.
את הגשם? תן רק בעיטות.

מודעות פרסומת

פורסמה ב-21 באוקטובר 2015, ב-קבלה, קולנוע ותויגה ב-, , , . סמן בסימניה את קישור ישיר. 2 תגובות.

  1. מאחל לך הזמנה לסופ"ש סדנת ערכים ב 120 ש"ח….
    🙂

    לא תזיק….

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: