רעיון לא רע בכלל

מי שמודע לפרשות השבוע המתחלפות , יודע שבשבועות האחרונים אנחנו שומעים בבית הכנסת על חייהם של אנשים שמוגדרים בתור "אבות".
אני יודע שרוב האנשים כאן הולכים לבית כנסת בשבת והם שומעים על אותם "אבות" לא פחות ממני , אבל מה ששומעים הם בעיקר סיפורי מקרא או פירושים ומדרשים. מה שכמעט לא שומעים עליו הוא הצידוק לכינוי הזה.
מה הופך דווקא את שלושת האנשים ההם ל"אבות"?
קודם כל היה מי שקדם להם, גם לפי התנ"ך , היה שם, היה עבר , היה תרח, למה להתחיל בכלל מאברהם?
חוץ מזה, הרי בתואל, אבא של רבקה, היה סבא של יעקב, נכון? למה הוא לא אחד מה"אבות"?
יש הרבה שאלות כאלו שאפשר לשאול והתשובה על כולן נראית מאוד פשוטה.
רק אברהם, יצחק ויעקב הם "דתיים" , הם מחזיקים כולם באותה ה"דת".
אמנם חז"ל מזכירים בכמה הזדמנויות את בית המדרש של שם ועבר , אבל בפועל , אין להם חיבה רבה לכל מי שהוא מחוץ לאותה משפחה גרעינית ,זאת אומרת, הטענה האנטישמית שהיהודים הם גזע שמעמיד פנים שהוא דת , מקבלת גיבוי אצל חז"ל. נראה שחז"ל לא אוהבים את "הרעים" – קין, עשיו, חם, ישמעל , אבל יש להם קיטונות של שנאה נגד "הטובים" כל זמן שהטובים הם מחוץ למשפחה.
הדוגמא הקלאסית היא כמובן נח, נכון , "נח איש צדיק", אבל צדיק ככל שיהיה , הוא חוטף מחז"ל ממטרים של השמצות והכפשות "מאמין ולא מאמין והמים דחפוהו" וכן הלאה.

אותו דבר עם לוט.
הזוהר בפרשת וירא טוען שלוט הוא יצר הרע.
למה? יצר מכניס אורחים? יצר הרע מגן על אנשים חפים מפשע?

הנה הציטוט

וַיַּעַל לוֹט מִצּוֹעַר וְגוֹ'. אָמַר רַבִּי אַבָּהוּ, בּא רְאֵה מַה כָּתוּב בַּיֵּצֶר הָרָע, תֵּדַע לְךְ שֶׁאֵינוֹ מִתְבַּטֵּל לְעוֹלָם מִבְּנֵי אָדָם עַד אוֹתוֹ זְמַן, שֶׁכָּתוּב (יחזקאל לו) וַהֲסִרֹתִי אֶת לֵב הָאֶבֶן וְגוֹ'. שֶׁאַף עַל פִּי שֶׁרוֹאֶה בְּנֵי אָדָם נִדּוֹנִין בַּגֵּיהִנֹּם, הוּא בָּא וְחוֹזֵר לוֹ אֵצֶל בְּנֵי אָדָם. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב וַיַּעַל לוֹט מִצּוֹעַר, מִצַּעֲרָהּ שֶׁל גֵּיהִנֹּם, מִשָּׁם עוֹלֶה לְפַתּוֹת בְּנֵי אָדָם.

זה מהזוהר בעצמו בראשית דף קי"א.

רש"י בעצמו מסביר את רצונו של לוט להתגורר בסדום בבראשית י"ג פסוק י' על שהיו שטופי זמה בחר לו לוט בשכונתם

למה שונאים את לוט? מאותה סיבה ששונאים את נח. הוא צדיק, הוא לא מה"משפחה" , מה זה אומר? שגם מחוץ למשפחה יש צדיקים , אז למה שלא נהיה בקשרים טובים עם אותם צדיקים שנמצאים מחוץ ל"משפחה"? למה שלא נאכל איתם, נתחתן איתם וכן הלאה?

אין תשובה.
התשובה של חז"ל היא לחסל את השאלה, אסור שיהיו צדיקים מחוץ למשפחה, לכן צריך ללכלך על נוח , להשמיץ את לוט, להשמיץ את יתרו ואת היתר.
אפילו את אליעזר עבד אברהם המסכן, הם טרחו לכסח, הנה בפרק 16 בפרקי דרבי אליעזר כתוב שהוא היה עוג מלך הבשן.

עוג

לא רק שהפכו אותו לעוג , גם נתנו סיבה, "הקדוש ברוך הוא נותן שכר לרשעים בחייהם".

קשה להאמין, כמה הספרות הרבנית קטנונית ומרושעת כשמדובר בהתייחסות לדמויות של צדיקים שלא שייכים למשפחה היהודית . אין גבול למניפולציות ולסילופים שמטרתם להציג את אותם צדיקים כמנוולים ומרושעים.

עוד דוגמא יפה לרצח האופי שמבצעים חז"ל הוא דמות מסתורית שמופיעה פעם אחת בספר בראשית

וּמַלְכִּי־צֶ֨דֶק֙ מֶ֣לֶךְ שָׁלֵ֔ם הוֹצִ֖יא לֶ֣חֶם וָיָ֑יִן וְה֥וּא כֹהֵ֖ן לְאֵ֣ל עֶלְיֽוֹן:וַיְבָֽרֲכֵ֖הוּ וַיֹּאמַ֑ר בָּר֤וּךְ אַבְרָם֙ לְאֵ֣ל עֶלְי֔וֹן קֹנֵ֖ה שָׁמַ֥יִם וָאָֽרֶץ:וּבָרוּךְ֙ אֵ֣ל עֶלְי֔וֹן אֲשֶׁר־מִגֵּ֥ן צָרֶ֖יךָ בְּיָדֶ֑ךָ וַיִּתֶּן־ל֥וֹ מַֽעֲשֵׂ֖ר מִכֹּֽל:

אז כאן מדובר על דמותו של מלכיצדק מלך שלם, שהמקרא מכנה בשם "כהן לאל עליון".
אין ספק שהופעתו של מלכיצדק במקרא מכניסה את חז"ל למצוקה קשה, הרי רק אברהם הוא צדיק, נכון? אברהם הוא ורק הוא המאמין האמיתי באלוהים, אז מאיפה צץ לו כאן המלכיצדק הזה? הרי אם ישנו מלכיצדק אחד כהן לאל עליון, אולי יש לו עוד כמה חברים שהם מאמינים באותו אל עליון, ואז אוי ואבוי, אברהם לא המאמין היחיד בשטח. המשפחה של אברהם היא לא המשפחה הקדושה היחידה בעולם מלא טומאה ואז כמובן הגויים האיומים והנוראים הם כבר לא איומים כל כך, הם מאמינים, יש אצלם כוהנים ל"אל עליון" . בקיצור חז"ל בפאניקה.

במקרה של מלכיצדק, הספרות הרבנית חייבת לנקוט פעולה מהירה ודרסטית כדי להסיר את אסון ההתבוללות המתקרב ומי שעושה את זה כאן כמו בהרבה פעמים זה רש"י.

מה רש"י אומר על מלכיצדק? מדרש אגדה הוא שם בן נח
אז פתאום מתברר לנו שמלכיצדק הוא לא מישהו חדש, הוא דמות מוכרת בשם "שם בן נוח" , למעשה סבא של סבא של כמה סבים של אברהם.
הפירוש של רש"י פותר לנו בעיה אחת , לא מדובר בכנעני , לא מדובר ביבוסי , מדובר בקרוב רחוק.
חז"ל כמובן מנצלים את שם בן נוח למטרותיהם. הם מקימים לו בית מדרש, שנקרא בית המדרש של שם ועבר ובית המדרש הזה , משמש אותם פעמיים כדי להראות למה יעקב צריך להיות הבן הנבחר ולא עשיו.

אאת הפעם הראשונה , כולנו מכירים. רבקה אhמנו מסתובבת ליד איזה מקדש אלילח והתינוק רוצה לצאת ואאז היא עוברת ליד בית המדרש של שם ועבר וגם שם התינוק רוצה לצאת.

הפעם השניה שמדברים על בית המדרש של שם ועבר פחות ידועה. זה בפירוש רש"י בסוף פרשת "חיי שרה"

אמר רבי חייא בר אבא למה נמנו שנותיו של ישמעאל, כדי לייחס בהם שנותיו של יעקב. מן שנותיו של ישמעאל למדנו ששמש יעקב בבית עבר ארבע עשרה שנה

מה שמספרים לנו זה שיעקב מבלה אארבע עשרה שנה בבית עבר, שהכונה, כנראה לבית המדרש של שם ועבר שמוזכר בתחילת פרשת תולדות. עד כאן, זה בסדר. יעקב מתחיל אאת חייו כשהוא שואף אל בית המדרש של שם ועבר ואחרי שהוא נפרד מהוריו ויוצא לחרן, הוא באמת לומד שם.

אז יעקב הוא איש התורה ולכן התורה מגיע לו ולזרעו ולא , נניח, לעשיו.
בסדר, נגיד.

עדיין יש בעיה לחז"ל אם שם ועבר, נכון? אם יעקב לומד שם , עוד אאנשים יכולים ללמוד שם, עוד אנשים יכולים לאיים על הבלעדיות של הקשר בין משפחת אברהם יצחק ויעקב לבין אלוהים, לכן אחרי שמשתמשים בשירותי בית המדרש, חייבים להרוס אותו.

הנה זה קורה , בגמרא במסכת נדרים דף לב'.

אמר רבי זכריה משום רבי ישמעאל: ביקש הקב"ה להוציא כהונה משם, שנאמר (בראשית יד יח: ומלכי צדק מלך שלם הוציא לחם ויין) והוא כהן לאל עליון: כיון שהקדים ברכת אברהם לברכת המקום – הוציאה מאברהם, שנאמר (בראשית יד יט) ויברכהו ויאמר "ברוך אברם לאל עליון קונה שמים וארץ [28] וברוך אל עליון [אשר מגן צריך בידך ויתן לו מעשר מכל]"! אמר לו אברהם: וכי מקדימין ברכת עבד לברכת קונו? – מיד נתנה לאברהם, שנאמר (תהלים קי א) [לדוד מזמור:] נאם ה' לאדנִי: שב לימיני עד אשית אויביך הדום לרגליך', ובתריה כתיב [29] 'נשבע ה' ולא ינחם אתה כהן לעולם על דברתי מלכי צדק' – על דיבורו של מלכי צדק [30]; והיינו דכתיב 'והוא כהן לאל עליון' – הוא כהן, ואין זרעו כהן.

אז תשמעו את הטיעון הרבני. אברהם ניצח את ארבעת המלכים, אז הגיע מלכיצדק שהוא שם בן נוח וברך את אברהם. בגלל שמלכיצדק , כלומר שם, קודם ברך את אברהם ואחר כך ברך את אלוהים, אז הוא נענש שנלקחה ממנו הכהונה וניתנה לאברהם וכך הוסרה סכנת ההתבוללות ממשפחת אברהם יצחק ויעקב, כיוון שהצאצאים האחרים של שם ועבר, איבדו את הקשר שלהם לאלוהים, בגלל הסיפור הזה של מלחמת ארבעת המלכים.

זו הדעה הרבנית , היא מאוד מחוייבת למשפחה ולשבט , אבל היא לא מחוייבת לאלוהים ומסתבר שבעניין הזה לפחות , לאלוהים ישנה דעה אחרת.

נשאלת השאלה, אם כן, על מי אנחנו יכולים לסמוך שייצג נאמנה את ההשקפה האלוהית?
התשובה היא, שיש מי שעובד בשביל אלוהים, אלו נקראים נביאים , כמו שנאמר "עבדיך הנביאים" ולא נאמר "עבדיך הרבנים".
אמנם לרבנים יש את הפתגם הזה "חכם עדיף מנביא" , אבל אי אפשר לסמוך עליהם , כי ברור שהם אינטרסנטים.

אוקיי, אז אנחנו מחפשים התייחסות למלכיצדק אצל הנביאים, את ההתיחסות הזו אנחנו מוצאים בספר תהילים בפרק ק"י

לְדָוִד, מִזְמוֹר:
נְאֻם יְהוָה, לַאדֹנִי–שֵׁב לִימִינִי; עַד-אָשִׁית אֹיְבֶיךָ, הֲדֹם לְרַגְלֶיךָ.
מַטֵּה-עֻזְּךָ–יִשְׁלַח יְהוָה, מִצִּיּוֹן; רְדֵה, בְּקֶרֶב אֹיְבֶיךָ.
עַמְּךָ נְדָבֹת, בְּיוֹם חֵילֶךָ:
בְּהַדְרֵי-קֹדֶשׁ, מֵרֶחֶם מִשְׁחָר; לְךָ, טַל יַלְדֻתֶיךָ.
נִשְׁבַּע יְהוָה, וְלֹא יִנָּחֵם– אַתָּה-כֹהֵן לְעוֹלָם;
עַל-דִּבְרָתִי, מַלְכִּי-צֶדֶק.
אֲדֹנָי עַל-יְמִינְךָ; מָחַץ בְּיוֹם-אַפּוֹ מְלָכִים.
יָדִין בַּגּוֹיִם, מָלֵא גְוִיּוֹת; מָחַץ רֹאשׁ, עַל-אֶרֶץ רַבָּה.
מִנַּחַל, בַּדֶּרֶךְ יִשְׁתֶּה; עַל-כֵּן, יָרִים רֹאשׁ.

למי ששאל, דוד המלך , מי שלפי המסורת כתב את התהילים , הוא נביא. זה מוזכר במסכת מגילה ויש לזה סימוכין לא רעים גם בתנ"ך. הפרק הזה מתחיל במילים "נאום יהוה" מה שמעיד עליו כנבואה.
על מה הנביא מדבר כאן, על מלכיצדק.
למלכיצדק יש אויבים והנביא מבטיח לו שאלוהים יחסל את האויבים שלו.
בטקסט התנכי הזה לא ממש ברור שמלכיצדק הוא שם בן נוח, אבל זה לא משנה. עדיין הוא כהן לעולם. אלוהים בחר בו, הוא משרת את אלוהים ואלוהים יגן עליו.
מי הם האויבים של מלכיצדק?
אפשק אולי לחשוב בטעות שמדובר בארבעת המלכים מספר בראשית אמרפל, כדרלעומר וכן הלאה , אבל זה לא נכון.
המלחמה הזו נגמרה, ובכלל לא ברור מהתנך שמלכיצדק היה חלק ממנה.

אבל אנחנו כבר יודעים שיש למלכיצדק אויבים אמיתיים, נכון? אותם רבנים שמתנגדים לכהונתו.
לכן מבטיח לו אלוהים את כהונת העולם ואת מפךץ האויבים.
שוב מוכח גם פה, שהרבנים לא דואגים לאלוהים, אלא לעצמם.

מצד שני צריכים להודות , שהרבנים שונאים רק את הזכרים שמחוץ למשפחה. בחורות הם שמחים לקבל לשבט , החל ברבקה ובהמשך גם רחל, ציפורה ורות ולקבל בחורות זה רעיון בכלל לא רע.

יאללה, מתקרבים לסוף השנה והנה השיר הכי טוב ששמעתי ב2015.

שיהיה שבוע טוב

מודעות פרסומת

פורסמה ב-19 בדצמבר 2015, ב-קבלה ותויגה ב-, , . סמן בסימניה את קישור ישיר. 2 תגובות.

  1. גם מחוץ למשפחה וגם לא עשיתי שורשים מי יודע מה
    אבל הייי לפחות בחורה 🙂

    תודה לכאוס היפה שלך

    לא הבנתי כלום!!!
    אבל הרגשתי…

    Liked by 1 person

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: