להתפלל עם עבריינים

טוב, פורים מתקרב, החג השנוא עלי באמת מכל החגים, לכן אני לא כותב פוסט על פורים , אלא על יום כיפור, שאמרו חז"ל "יום כיפורים – נחשב כפורים" ואז אולי אני אצא ידי חובה.

אז תראו מה כתוב במסכת ברכות במשנה הראשונה:

מֵאֵימָתַי קוֹרִין אֶת שְׁמַע בְּעַרְבִית?

מִשָּׁעָה שֶׁהַכֹּהֲנִים נִכְנָסִים לֶאֱכֹל בִּתְרוּמָתָן,
עַד סוֹף הָאַשְׁמוּרָה הָרִאשׁוֹנָה;

דִּבְרֵי רַבִּי אֱלִיעֶזֶר.
וַחֲכָמִים אוֹמְרִים: עַד חֲצוֹת.
רַבָּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר: עַד שֶׁיַּעֲלֶה עַמּוּד הַשָּׁחַר.

מַעֲשֶׂה שֶׁבָּאוּ בָנָיו מִבֵּית הַמִּשְׁתֶּה.

אָמְרוּ לוֹ: לֹא קָרִינוּ אֶת שְׁמַע.
אָמַר לָהֶם: אִם לֹא עָלָה עַמּוּד הַשַּׁחַר – חַיָּבִין אַתֶּם לִקְרוֹת.

וְלֹא זוֹ בִלְבַד:

אֶלָּא כָּל מַה שֶׁאָמְרוּ חֲכָמִים "עַד חֲצוֹת" – מִצְוָתָן עַד שֶׁיַּעֲלֶה עַמּוּד הַשָּׁחַר.
הֶקְטֵר חֲלָבִים וְאֵבָרִים – מִצְוָתָן עַד שֶׁיַּעֲלֶה עַמּוּד הַשָּׁחַר.
וְכָל הַנֶּאֱכָלִין לְיוֹם אֶחָד – מִצְוָתָן עַד שֶׁיַּעֲלֶה עַמּוּד הַשָּׁחַר.
אִם כֵּן, לָמָּה אָמְרוּ חֲכָמִים "עַד חֲצוֹת"?
כְּדֵי לְהַרְחִיק אֶת הָאָדָם מִן הָעֲבֵרָה.

בסדר, מי שמכיר מכיר, מי שלא מכיר, לא באתי להחזיר אף אחד בתשובה.
בהתייחס לסוף הקטע הזה , נכתב באחד מספרי ההלכה "ילקוט יוסף" ככה:

.שוב בינותי דאף על פי שהמאחר קריאת שמע של ערבית עד אחר חצות לא קראוהו פושע, מכל מקום עבריין מיקרי, שהרי עבר על דברי חכמים שאמרו לכתחלה עד חצות

מכאן אנחנו לומדים שעבריינים הם אלו שקוראים קריאת שמע אחרי חצות הלילה.
עכשיו תראו משהו מעניין,
ביום הכי קדוש בשנה, דא כאילו, ביום כיפור, איך פותחים את התפילה?

זה גם מי שיודע יודע, ומי שלא יודע, לא באנו להחזיר אותו בתשובה

 

בִּישִׁיבָה שֶׁל מַעְלָה. וּבִישִׁיבָה שֶׁל מַטָּה. עַל דַּעַת הַמָּקום בָּרוּךְ הוּא. וְעַל דַּעַת הַקָּהָל הַקָּדושׁ הַזֶּה. אֲנַחְנוּ מַתִּירִין לְהִתְפַּלֵּל אֶת הָעֲבַרְיָנִין:

לא אני המצאתי את זה , זה כתוב במחזור.

אז מה הקשר באמת? למה נזכרים פתאום בתחילת התפילה של יום כיפור באותם עבריינים שקראו קריאת שמע אחרי חצות הלילה?

אז ככה, יש מצווה אחת שבאמת משותפת לשני החגים , פורים וכיפורים. המצווה הזאת היא מצוות סעודה. בפורים היא נקראת "משתה ושמחה". ביום כיפור כתוב בשולחן ארוח , אורח חיים סימן תר"ד ככה:

מצוה לאכול בערב יום כיפור ולהרבות בסעודה.

זאת אומרת , אוכלים בערב יום כיפור.

מה יעשה מי שאכל ואכל, ושתה ושתה?

2012_03_08_32121

בסופו של נרדם, והתעורר באמצע הלילה.

כל האנשים כבר חזרו הביתה מבית הכנסת, כאילו, כל אלו שהלכו לבית הכנסת והוא לא יודע מה לעשות.

מצד אחד יום כיפור, מצד שני עד עכשיו הוא זלל וישן ועכשיו הוא לא יודע מה לעשות, האם להתחיל להתפלל , או שאבוד לו.

אומרים אין בעיה, גם אם אכלת כמו חזיר, עד שהתעוררת רק אחרי חצות בלילה של יום כיפור, אתה יכול להתפלל, כי מותר להתפלל עם עבריינים.

 

נכון וורט יפה?

חודש טוב שיהיה

מודעות פרסומת

פורסמה ב-24 בפברואר 2017, ב-כללי ותויגה ב-. סמן בסימניה את קישור ישיר. 3 תגובות.

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בצלאל היקר
    מדוע שנוא עליך ?????????
    אני מניח שאולי כוונתך לאופן שהחג נחוג במקומות מסויימים כלומר הצורה שזה קיבל בימינו בחלק מהמקומות
    שהרי מובא בספרים הקדושים ענין האורות הקדושים הקשורים לחג זה
    החתם סופר בדרשות חתם סופר לחודש אדר כותב
    "שאור קדוש הכלול במגילה הוא ממש יותר גדול ונכבד מתורתינו הקדושה בעצמה"
    וכן וודאי ידוע לך מה מובא בכתבי הארי הקדוש (שער פורים)לגבי האורות המיתגלים בפורים(זה נושא
    אהוב עלך אולי תרחיב בפוסט לפורים בענין האורות המיוחדים המתגלים בפורים ע"פ קבלה)
    לאור כל האמור אני מניח שכוונתך היא לתוכן שניצוק לחג ע"י אנשים מסויימים.

    אהבתי

    • האר"י הקדוש היה יכול למצוא אורות ומעלות גם ביום הבסטיליה.
      למעשה, אני חושב שהוא מצא , רק שחיים ויטאל לא הבין את הקונטקסט ולכן דילג על הקטעים האלו.

      אבל זה האר"י והאורות של האר"י
      והוא האר"י ואתה זה אתה, וההבדל בין האורות שקיבל האר"י ובין האורות שאתה תקבל הוא בערך כמו ההבדל בינך לבין האר"י.

      לכן אל תטרח לספר לי מה האר"י ידע, הוא לא היה טורח לספר לי מה אתה יודע.

      אהבתי

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בצאלאל היקר
    לא ידעתי שעד כדי כך גדולת מעלתך שתדע ועוד מראש
    איזה אורות אני אקבל בחג הפורים הבעל"ט
    לא טרחתי לספר לך מה האר"י ידע שכן קטונתי מלדעת מה ידע
    רק הבאתי ציטוט משיעורו של הרב עופר ארז שדיבר בנושא אורות פורים
    והאורות היורדים ביום מיוחד זה והפוטנציאל של כל יהודי בן מלך לטעום משהו מאורות אלו
    אם יתגלה אצלך רצון טוב לחוש זאות אולי פחות תאמר שאתה לא אוהב חג זה
    האר"י הקדוש הסמיך תלמידו המהרח"ו לכתוב עלי ספר דבריו
    כדי שהבאים אחריו יוכלו ללמוד וכן גם להבין מה שלימד
    ויהיה זה להם לתועלת עכשיו ובעתיד
    סה"כ הצעתי שאולי תרחיב מעט בענין (שהרי הבלוג עוסק גם בנושא קבלה)לתועלת הכלל

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: